Asset Publisher Asset Publisher

Edukacja leśna

Edukacja leśna w Nadleśnictwie Turek edukacja leśna prowadzona w dobrze wyposażonej Izbie Edukacyjnej ZDROJKI i w terenie na ścieżkach edukacyjnych. Izba Edukacyjna ZDROJKI działa w obecnym kształcie od 2008 roku i możliwe jest w niej prowadzenie różnorodnych zajęć dla około 30 osobowych grup słuchaczy.

Edukacja leśna społeczeństwa jest jednym z podstawowych zadań realizowanych przez Lasy Państwowe, wynikających z założeń „Polityki Leśnej Państwa” przyjętej w 1997 roku i „Kierunków rozwoju edukacji leśnej społeczeństwa w Lasach Państwowych” przyjętych Zarządzeniem Nr 57 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 9 maja 2003 roku.


Stała i powszechna edukacja leśna ma na celu:
•    przybliżenie i upowszechnienie w społeczeństwie wiedzy o środowisku leśnym oraz o wielofunkcyjnej i zrównoważonej gospodarce leśnej,
•    odpowiedniego i racjonalnego korzystania z wszystkich funkcji lasu,
•    budowanie zaufania dla działalności zawodowej leśników, zainteresowanie społeczeństwa pracami prowadzonymi w lesie przez leśników,
•    uświadomienie konieczności zachowania naturalnych warunków dla całego lasu.


Edukacja leśna prowadzona jest na bazie naturalnych walorów przyrodniczych nadleśnictwa i w oparciu o istniejąca infrastrukturę ułatwiającą prowadzenie działań edukacyjnych zarówno podmiotom z poza Lasów Państwowych jak i pracownikom Służby Leśnej.
Głównym sposobem prowadzenia edukacji leśnej są bezpośrednie spotkania z leśnikami w lesie. W trakcie takich spotkań pracownicy nadleśnictwa starają się przekazać wiedzę o: walorach przyrodniczych i kulturowych naszego terenu, zagadnieniach dotyczących gospodarki leśnej, w tym zabiegach, jakie wykonują leśnicy (działania hodowlane i ochronne), różnych zbiorowiskach roślinnych, typach siedliskowych lasu, strukturze piętrowej i wiekowej, itp.

Zajecie prowadzone są na świeżym powietrzu, w przypadku trudnych warunków tj. ulewny deszcz, silny wiatr, duży spadek temperatury zajęcia edukacyjne odbywają się w ciekawie zaaranżowanej sali dydaktycznej znajdującej się przy siedzibie Nadleśnictwa Turek ul. Chopina 70. 

W ramach zajęć poruszana jest tematyka: edukacji dla zrównoważonego rozwoju, aktualnych zagadnień związanych z lasem, pracy leśnika, czy też zmian klimatycznych.

Zajęcia dydaktyczne z uwagi na ograniczenia personalne mogą być prowadzone dla gupy - maksymalnie 30 uczestników. Prosimy zatem mieć to na uwadze przy rezerwacji zajęć w ramach zielonych lekcji. Zajęcia zwykle trwają około 1.5 - 2 godzin zegarowych.

 

W przypadku ograniczeń związanych z wielkościa autokaru zaleca sie podział na dwie mniejsze grupy oraz wykorzystanie oznakowanej ścieżki edukacyjnej mieszczącej się w leśnictwie Zdrojki bezpośrednio przy siedzibie Nadleśnictwa Turek.
 

Gdzie i kiedy odbywają się zajęcia edukacyjne prowadzone przez leśnika?

Zajęcia edukacyjne pod opieką leśnika są prowadzone przy siedzibie Nadleśnictwa Turek ul. Chopina 70 (możliwe jest także umówienie się na ścieżce dydaktycznej "Zieleń" w Uniejowie oraz na ścieżce edukacyjnej "Moczary". Zajęcia edukacyjne z leśnikiem odbywają się we wtorek, środy, oraz piątki.

Jak zarezerwować termin zajęć edukacyjnych prowadzonych przez leśnika w Nadleśnictwie Turek?
Chcąc skorzystać z naszej oferty edukacyjnej prosimy o kontakt telefoniczny ze specjalistą służby leśnej ds. edukacji leśnej i ochrony przyrody Anna Cicha - tel. 604 489 567. Ze względu na prowadzenie zajęć prosimy o kontakt w celu rezerwacji zajęć edukacyjnych w poniedziałki i czwartki w godzinach 7:00-15:00.


Po wczesniejszym kontakcie telefonicznym celem ustalenia terminu, zgłoszenia pisemne prosimy wysyłać na adres: turek@poznan.lasy.gov.pl

Zgłoszenie musi zawierać podpisane załączniki.

 

Infrastruktura edukacyjna w Nadleśnictwie Turek 

W Nadleśnictwie wytyczono ścieżki edukacyjne na terenie leśnictwa Zdrojki, Uniejów i Grzymiszew. Są to "Piesze i rowerowe Ścieżki Edukacyjne ZDROJKI" "Ścieżki edukacyjna MOCZARY" oraz"Ścieżka edukacyjna ZIELEŃ". Więcej o ścieżkach w załącznikach.

 

Co robimy w ramach edukacji leśnej?

Pracownicy nadleśnictwa prowadzą w miarę zgłaszanych potrzeb działania edukacyjne. Prowadzona działalność edukacyjna jest dość szeroka i różnorodna. Najczęściej wybierane zajęcia prowadzone są przy siedzibie Nadleśnictwie Turek tj. z wykorzystaniem Izby Edukacyjnej ZDROJKI, jednak oferta Nadleśnictwa Turek jest szersza, zachęcamy do jej poznania!

·               prowadzenie lekcji w lesie dla klas szkolnych,

·               prowadzenie zabaw edukacyjnych w lesie dla klas szkolnych i przedszkolnych,

·               odwiedzenie lekcji w szkołach i przedszkolach,

·               prowadzenie prelekcji i pogadanek w szkołach, gminnych ośrodkach kultury,

·               organizowanie konkursów ekologicznych /plastycznych, wiedzy o lesie/

·               uczestniczenie w wycieczkach i spacerach szkół lub klas w charakterze przewodnika,

·               organizowanie i uczestniczenie w ogniskach, biegach na orientację i innych imprezach prowadzonych dla dzieci i młodzieży z terenu działania n-ctwa,

·               uczestniczenie i wspomaganie innych instytucji w akcjach sprzątania świata,

·               udzielanie informacji w prasie lokalnej, środkach masowego przekazu  w zakresie ochrony przeciwpożarowej, ochrony przyrody i gospodarki leśnej.


Asset Publisher Asset Publisher

Back

Najpierw masa potem rzeźba!

Najpierw masa potem rzeźba!

Zima dla wielu z nas to walka o przetrwanie. Któż z nas nie walczył ze sobą o poranku, przeczuwając, że śnieg lub szron na szybach skutecznie uniemożliwi mu szybki, wręcz błyskawiczny dojazd do pracy, a tu tak bardzo by chciało się poleżeć w ciepłym łóżeczku, choć 5 min dłużej. Kiedy teleportacja okazuje się jedynie niedoścignionym marzeniem sennym, czas przeprosić się ze skrobaczką i ruszyć do pracy. Skoro nam bywa ciężko, to jak z najchłodniejszą porą roku radzą sobie zwierzęta?

Twardy orzech do zgryzienia

Zapytacie, dlaczego właśnie ta pora roku bywa dla zwierząt problematyczna? Przecież sarny stroją się w nowe ciepłe suknie, z kolei jeże, nietoperze czy chomiki smacznie śpią, więc co w tym trudnego?

Spieszymy z odpowiedzią: zima nie rozpieszcza zwierząt, bo jest zimno i krucho z jedzeniem.

Grafika przedstawia strategie zwierząt na przetrwanie zimy: hibernację, spiżarnie, ciepłe schronienie, emigrację, zmianę sierści, zmianę diety oraz nabieranie warstwy izolacyjnej.
Zima to trudny okres dla większości zwierząt, ponieważ mają zdecydowanie mniejszą ilość pożywienia do dyspozycji. Część zwierząt przystosowało się do tej sytuacji, stawiając na ucieczkę, czyli emigrację za przysłowiowym chlebem. "Nasi skrzydlaci przyjaciele emigrują na tereny, gdzie nie muszą martwić się o pokarm m.in. o owady, a tych zimą w naszym klimacie brakuję. W czasie migracji do ciepłych krajów na ptaki czeka sporo zagrożeń. Już sama decyzja o momencie wylotu ma strategiczne znaczenie. Złe odczytanie warunków pogodowych ptaki mogą przypłacić życiem" - mówi Beata Kątna, rzecznik prasowy Nadleśnictwa Turek.


"W tym miejscu ważna uwaga. Pamiętajmy, aby ptaków nie dokarmiać pieczywem!" -zwraca uwagę Tomasz Maćkowiak, rzecznik prasowy RDLP w Poznaniu.

Jeśli nie emigracja to co?

Warianty są dwa, można przespać całe to mroźne szaleństwo lub na jego czas wypełnić po brzegi spiżarnie, zmienić dietę na mniej wymagającą lub postawić na zmianę trybu życia.
Sen zimowy przybiera różne formy: od płytkiego, kilkudniowego, po głęboki ze sporadycznymi pobudkami. Tę opcję wybrała część ssaków, gady oraz płazy, jak również większość bezkręgowców żyjących w naszym klimacie.
Żeby móc spokojnie spać zwierzęta, wyznają zasadę "najpierw masa, potem rzeźba". Zgodnie z tą dewizą w ciepłe wiosenne i letnie dni zwierzęta intensywnie żerują, gromadzą tłuszcz, wszystko po to, by spokojnie przespać zimę. W całym tym przedzimowym zamieszaniu zwierzęta nie mogą zapomnieć o rozważnej „miejscówce”. Ten wybór również zadecyduje o ich zimowych losach.

Czy niedźwiedź śpi tak samo, jak nietoperz? 

Otóż nie!

Nietoperze podobnie jak jeże, świstaki, popielice, chomiki europejskie, gady i płazy wprowadzają swój organizm w hibernację. W okresie zimy występuje u nich spowolnienie metabolizmu, obniżenie temperatury ciała (w przypadku jeży i nietoperzy nawet do 1-2 stopni), zmniejszenie liczby oddechów i uderzeń serca (w przypadku jeży ze 181 do około 20 na minutę). Hibernujące zwierzęta sporadycznie przebudzają się w czasie takiego letargu, w celu uzupełnienia wody lub przemieszczenia się w obrębie kryjówki. Jest to dla nich ogromny wysiłek energetyczny. Wymuszone wybudzenie może okazać się dla nich tragiczne w skutkach.
W sen zimowy zapadają borsuki i niedźwiedzie. Jest to dość płytki sen, z którego zwierzęta te wybudzają się co jakiś czas, by zaspokoić pragnienie, a nawet żerować. Na uwagę zasługuje fakt, że to właśnie zimą w gawrze na świat przychodzą młode niedźwiedzie! W czasie takiego spoczynku temperatura ciała obniża się nieznacznie o około 5 stopni. Oddech ulega niewielkiemu spłyceniu, a liczba uderzeń serca nieco spada.

Polecamy również poniższy film, z którego dowiecie się jeszcze więcej o zimowych strategiach zwierząt.